سیم کشی المان ها در محیط شماتیک

پس از قرار دادن المان ها در محیط شماتیک باید با ابزار هایی که نرم افزار آلتیوم دیزاینر در اختیار ما قرار می دهد بین المان ها ارتباط برقرار کنیم. در ادامه این ابزار ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

Circuit Schematic

استفاده از ابزار Wire :

اولین ابزار برای ارتباط الکتریکی بین المان ها، ابزار Wire است. برای انتخاب این ابزار می توانید از منو Place گزینه Wire را انتخاب کنید. برای دسترسی سریع تر به این ابزار از نوار بالا صفحه شماتیک یا از کلید میانبر Ctrl+w می توانید استفاده کنید.

Select Wire

با انتخاب ابزار Wire حالت مکان نما تغییر می کند و زمانی که مکان نما را روی یکی از پایه های المان قرار می دهیم یک ضربدر قرمز رنگی نمایان می شود که به کاربر اعلام می کند این نقطه محل اتصال به پایه المان است.

Select Wire Red

سپس با کلیک روی پایه المان ها اتصالات مورد نظر خود را برقرار کنید.

Circuit Connection

استفاده از ابزار Power Port :

هر مدار الکترونیکی احتیاج به تغذیه دارد که توسط یک منبع تغذیه DC یا AC تامین می شود به این منظور می توان برای تامین تغذیه مدار از ابزار Power Port کمک گرفت. با کلیک راست کردن روی ابزار Power Port می توان Label های مختلفی از این ابزار را مشاهده کرد.

Power Port Menu

Connect Pwer Port

استفاده از ابزار Net Label :

در نقشه های گسترده که تعداد ارتباطات زیاد است یک را دیگر جهت ارتباط دهی بین المان ها استفاده از ابزار Net Label است. نرم افزار آلتیوم نقاطی که با یک Net Label مشخص شده اند را به عنوان اتصال در نظر می گیرد. برای انتخاب این ابزار می توانید از منو Place گزینه Net Label را انتخاب کنید. برای دسترسی سریع تر به این ابزار از نوار بالا صفحه شماتیک یا از کلید میانبر p+n می توانید استفاده کنید.

Net Label

پس از انتخاب Net Label با فشردن کلید Tab می توانید وارد تنظیمات شده و نام Net Label را تغییر دهید. برای مثال ارتباط دهی مدار مورد بحث را با ابزار Net Label انجام می دهیم تا تفاوت ظاهری مدار را مشاهده کنید.

Circuit Net Label

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *