رسم نقشه شماتیک

نرم افزار Altium Designer دارای کتابخانه هایی از مدل های مختلف شماتیک قطعات می باشد که جهت دسترسی به این قطعات از نوار سمت راست گزینه Libraries را انتخاب می کنیم. همچنین می توانید از کلید میانبر P + P استفاده کنید.

کادر محاوره ای Libraries شامل چندین قسمت مختلف است که به شما کمک می کند به راحتی قطعات مورد نظر خود را پیدا کنید. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید ابتدا شما باید کتابخانه مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس المان مورد نظر خود را پیدا کرده و با کلیک روی دکمه Place آن را به محیط شماتیک خود اضافه کنید. همچنین برای انتخاب صحیح قطعه در پایین کادر محاوره ای Libraries شمای فنی قطعه، پکیج فوت پرینت قطعه و نمای سه بعدی آن هم نمایش داده می شود.

Libraries

پس از انتخاب قطعه مورد نظر با فشردن دکمه Tab از صفحه کلید، کادر محاوره ای Properties نمایان می شود که شامل اطلاعات زیادی درباره المان است. قسمتی که با شماره 1 مشخص شده نام هر قطعه یا Designator است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این پارامتر معمولا برای مقاومت ها به صورت …, R1, R2 ,R3 مشخص می شود. نکته ای که حتما باید در نام گذاری المان ها دقت کنید این است که Designator هر قطعه منحصر به فرد است و نباید تکراری باشند در غیر این صورت در محیط شماتیک حالت خطا رخ می دهد. قسمت Comment که با شماره 2 مشخص شده معمولا توضیح کوتاهی در مورد هر المان است به عنوان مثال برای مقاومت ها می توان مقدار آن را ذکر کرد. قسمت Description که با شماره 3 مشخص شده معمولا توضیحی در مورد هر المان است که توسط سازنده قطعه آورده شده است. قسمت Footprint که با شماره 4 مشخص شده فوت پرینت المان مورد نظر را نشان می دهد.

Properties

تصویر زیر حالت خطا بر اثر تکراری بودن مقاومت R2 را نشان می دهد که به صورت یک خط قرمز کنار المان نمایش داده شده است.

Erorr Schmatic

نکته : تا زمانی که المان مورد نظر به مکان نما متصل است برای چرخش 90 درجه ای المان از کلید Space و برای چرخش 180 درجه المان از کلید های X و Y می توانید استفاده کنید.

نکته : با کلیک راست کردن یا زدن کلید Esc از حالت اضافه کردن قطعه خارج می شوید.

Rotate

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاه ها

  1. پارسا رستمی گفت:

    ببخشید واسه چرخاندن در ۱۸۰ درجه با xو y نمیشه شما چطور این کارو کردید بیشتر توضیح بدید لطفا

    1. سلام. پارسا جان با x و y تصویر در محور افقی و عمودی آینه میشه، یعنی معکوس میشه. با چرخش متفاومت هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *